ד"ר טוביה גילברט

בדיקת ראייה היא פעולה נחוצה ונדרשת עבור כל ילד בשנות הילדות ובית הספר, אבל לעיתים, בדיקה שגרתית לא מספרת לנו על הבעיה האמיתית, שמסתתרת מתחת לפני השטח ומותירה את הילד עם קושי משמעותי. לעיתים, הקושי מתבטא בבעיות קריאה, כתיבה או ריכוז. אך רופא העיניים או האופטומטריסט אינם מצליחים לגלות את שורש העניין. מה כדאי לדעת לגבי בדיקות עומק בתחום הראייה? מהי בדיקת מיקוד ראייה? ומה עומד מאחורי קושי בקריאה, בכתיבה ובהבנה?

את שאלות אלו ועוד הפנינו לד"ר טוביה גילברט, אופטומטריסט מומחה באופטיקה ויסטה ומייסד קליניקת 'בריין ויז'ן', שהעניק לנו הצצה לעולם של אבחנות וטיפולים המתמקדים בבסיס הבעיה ופותרים גם את הקשיים הנסתרים, שלא תמיד נראים על פני השטח. 

ד"ר גילברט, אופטומטריסט בעל הכשרה אמריקאית, רכש את התואר במכללת אופטומטריה באוניברסיטת אוהיו. הוא עבד בעבר בקליניקות פרטיות ב Nova Vision Care ובמרכז האופטומטריה של דייטון. במהלך השנים שלפני העלייה שלו ארצה, זכה ד"ר גילברט בחונכות מד"ר מונטקלבו, אופטומטריסטית קלינית מובילה בתחום השיקום הנוירו-אופטומטרי, טיפול בראייה אופטומטרית ומרשמים לעדשות טיפוליות. 

ד"ר גילברט שם דגש רב על אופטומטריה התפתחותית וטיפול בראייה, ומשלב את גישתו בטיפול מקיף בראייה. במסגרת המחקר שלו בעולם מיקוד הראייה הוא פיתח את מודל בריין ויז'ן – 4 שלבים לתהליך טיפול מדויק ואפקטיבי. הוא שותף פעיל בCOVD – קבוצת רופאי עיניים מכל העולם, המתמקצעים בנושא מיקוד ראייה ומקדמים מטרות משותפות בתחום. בימים אלה הוא פועל להטמיע את השיטה בקרב אופטומטריסטים בארץ, ומאגד קבוצה של כ- 40 אנשי מקצוע בארץ, שיביאו את הבשורה לציבור.

מהו מיקוד ראייה?

"ראשית, חשוב לדעת כי העיניים משמשות בתפקיד המצלמה, והמוח הוא זה המכוון אותן לראות ולעשות את תפקידן נאמנה. לכן כה חשוב לפתור כל בעיית ראיה מהשורש – מתפקודי המוח. מיקוד ראיה מתייחס לשיתוף הפעולה בין העיניים, העבודה שלהן בתחום החזותי, הקריאה, ההבנה וכו'.

"בדיקת עיניים רגילה והתאמת משקפיים או עדשות, מסייעות בחידוד הראייה. בדיקת מיקוד ראייה הינה מקיפה במיוחד ולוקחת בחשבון מספר רב של פרמטרים, החל מנתונים בסיסיים, כמו חדות ראייה ומספר, ועד לפוקוס בעיניים, תזוזה, מאמץ של מערכת הראיה ועוד.

"אמנם מיקוד ראייה הינו נושא שכבר מטופל מזה 200 שנה, אך הוא מתקדם כל העת, ובארץ יש מעט אופטומטריסטים המאבחנים ומטפלים בו.

"הטיפול במיקוד ראייה משלב מספר פעולות, ופועל על הנוירו-פלסטיות של המוח האנושי, תוך שהוא משפר ומייעל את מערכת הראיה הרבה מעבר לראייה של 6/6.

"יש לציין כי אופטומטריסטים רבים יכולים להצהיר כי הראייה של הילד או המבוגר תקינה ואין כלל צורך במשקפיים, אך בפועל ישנה בעיה מהותית והמטופל לא מצליח לראות טוב. מדובר ברובד עמוק יותר, הנוגע למיקוד ראייה". 

איך עובדת שיטת בריין ויז'ן?

"בשלב הראשון, אני מבצע סקירה מעמיקה של תפקוד העיניים ובדיקת האופן בו המוח משתמש בשתי העיניים בראייה היקפית. בשלב השני, אני מתאים לפציינט את הטיפול הרלוונטי. חלק גדול מהמטופלים יהיו זקוקים למשקפי פריזמה, הכוללים עדשות שמסוגלות לחדד ולשנות את אופן הגעת האינפורמציה למח, ובכך המוח מצליח לתווך לעיניים את התמונה באופן מיטבי, ויותר מכך, המשקפיים מעוררים את המוח לחשוב אחרת ולפעול באופן יעיל יותר.

ברוב המקרים המשקפיים משולבים יחד עם טיפול בתרגילי עיניים. לכן, השלב השלישי הוא התרפיה הויזואלית – תרגילי אור- פוטו-תרפיה. כמו שיש אור כחול ממחשב ומסכים שעלול להזיק ולגרום לכאבי עיניים וראש, כך ישנם אורות שמיטיבים למוח, בעיקר כאשר הם משולבים באופן נכון ומותאם למטופל.

השלב הרביעי כולל משחקים ויזואליים, שמתבצעים, לרוב, אחת לשבוע בקליניקה ופועלים על ראייה מרכזית וסביבתית. כל פעולה במשחק בונה חיבורים במוח ומשפרת את מיקוד הראייה לתמיד בעז"ה.

אלו בעיות ניתן לפתור בעזרת בריין ויז'ן?

הטיפול משפר בעיות של כאבי ראש בקריאה, קושי בהבנה, עין עצלה או פזילה ומשפיע על שורש הבעיה ולא רק על הסימפטום. כבר לאחר חודש ניכר שיפור, ואם ממשיכים בתרפיה, במקסימום 8 חודשים הבעיה נפתרת מהיסוד. לכל אורך הדרך מתבצע ניתוח התוצאות וסקירה על התהליך ואופן השפעתו על מצב הראייה. אני נמצא בקשר רציף עם הצוות הלימודי ועם ההורים, וזמין לכל שאלה או פנייה". 

איך הורים יכולים לזהות שאכן מדובר בבעיית מיקוד ראיה ולא קושי לימודי או בעיות קשב וריכוז?

"אמנם חשוב לבצע אבחון ייעודי, אך ישנם סימנים מובהקים שמדובר בקושי בראייה: הילד לא מסוגל לשבת ולקרוא או לכתוב, הוא מתקשה בהבנת הנקרא, אך מצליח להשיב בעל פה. הוא שב מהלימודים עם כאבי ראש או משפשף עיניים בתדירות וכן הלאה. חשוב להבין שילדים צעירים אינם יודעים להסביר שהם מתקשים בראייה או סובלים מעין עצלה, וטועים לחשוב שכך רואים כולם את העולם".  

האם הטיפולים מתאימים גם למבוגרים?

"אמנם בעבר נקבע שמוח האדם ניתן לשינוי רק בגילאי הילדות, אבל כיום ידוע לנו שאפשר לסייע לכל אחד, עד לגיל 120. עם זאת, כמובן שקל יותר לשנות הרגלים בגיל צעיר.

"השיטה זהה למבוגרים ולצעירים, אך אצל מבוגרים אני מבקש שיבינו מול מה הם עומדים ומוודא שהם מעוניינים להשקיע מאמץ על מנת להגיע למטרה מסוימת". 

מהו האני מאמין שלך?

"אני מאמין שלכל אדם מגיע לראות את העולם ביתר בהירות. לא אחת ראיתי בחוש איך ילד שחשבו עליו שהוא סובל מבעיות קשב וריכוז או מקשיי למידה, החל לקרוא בשטף ובהנאה לאחר תרגול והתאמת טיפול ייעודי. ואני שמח להיות השליח לכך…"